NHANH LÊN_HURRY UP_DÉPÊCHE-TOI !
2021-2023
Chromaluxe dye sublimation print on aluminium 
140 x 105 cm
Series 12 photographs
© Chrystel Egal 

J’utilise aujourd’hui les archives de la lignée maternelle en la reliant à l’histoire de la lignée paternelle. J’inscris des marques au chalumeau-stylo sur ces photographies issues des archives familiales et dont je réinvente le fond. Un fond empreint d’un double temps, le mien et celui de mes ancêtres. Beauté dérangée. Dire cet arrachement. Contre la violence de la guerre, la rigidité des conventions sociales, sexuelles, culturelles. Contre les disparitions humaines. Pour un renouveau spirituel et intellectuel. A ces terres qui m’ont marquée avant d’y avoir été. A ces terres que je ne connais pas et qui me ressemblent. A ces êtres que je reconnais avant de les connaître. A cette terre-mémoire en vue de perpétuer un mouvement qui vient de très loin.
Je suis née de leur terre imaginaire. 

Today, I use the archives of the maternal lineage by linking it to the history of the paternal lineage. I inscribe marks with a flashlight on these photographs from the family archives and reinvent the background. A background marked by a double time : mine and my ancestors’s. Disturbed beauty. To say this uprooting. Against the violence of war, the rigidity of social, sexual and cultural conventions. Against human disappearances. For a spiritual and intellectual renewal. To these lands that marked me before I was there. To these lands that I do not know and that look like me. To these beings that I recognize before knowing them. To this land of memory in order to perpetuate a movement that comes from far away.
I was born of their imaginary land.

1948 HONG KONG (2′)
2004
Super 8 film
2 minutes
Musique Light trap by Scorn
© Chrystel Egal

Les rues de Hong Kong en 1948. Hong Kong sortie de l’occupation japonaise.
1948 Streets of Hong Kong. Hong Kong just released fron Japanese occupation

Un hommage à mon père à partir de ses rushes.
In tribute to my father made with his rushes.